Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Actieve versus passieve zinnen

Vermijd 'worden' in een bedrijfstekst. Want passieven ondermijnen uw geloofwaardigheid.

passieve versus actieve zinnen

  • Stel dat u aan mij vraagt:
    "Past u mijn gegevens aan?"
     
  • En ik antwoord:
    "Daar zorg ik voor."
          óf:
    "Daar wordt voor gezorgd."

 
Wat stelt u dan het meest gerust?
Ongetwijfeld het eerste antwoord: ik beloof het u.

Onze antennes voor passieve zinnen

Duikt ‘worden’ in uw bedrijfstekst op? Dan schakelt uw lezer meteen in wantrouwmodus.

Hij vertrouwt geen zinnen zonder onderwerp. Omdat die vrijblijvend zijn. Omdat hij vermoedt dat u iets verbergt.

Passief? Uw lezer denkt dat u iets verbergt

  • U zegt me:
    "Zodra u de offerte hebt getekend, wordt het project opgestart."
     
  • Ik denk:
    "O ja? En door wie wordt het dan opgestart? Waarom mag ik dat niet weten? Weet u het zelf nog niet? Of werkt u met een onderaannemer, voor wie u een extra fee vangt, en die ik dus meebetaal?"

Passieve zin? Uw lezer hangt aan de noodrem

Vindt u dit voorbeeld overdreven? Think again.

Want uw lezer kent u niet persoonlijk en weet niet of u zijn vertrouwen waard bent. Hij moet het doen met de tekst zoals u hem die voorschotelt. En grijpt daarom bij de minste twijfel naar de noodrem: wegwezen hier!

Dus hebt u echt niets te verbergen? Gebruik dan uitsluitend actieve werkwoordsvormen.

Verraden door een passief werkwoord

Tijdens een Schrijfdokter-workshop legt een deelneemster me een pagina uit het jaarverslag voor. Die beschrijft vier IT-projecten. Wat ik ervan vind?

Ik wijs een van de vier aan en vraag haar wat daarmee verkeerd is gegaan.

Haar wangen kleuren, ze twijfelt even en stottert: "Och, dat project is de nagel aan mijn doodskist. Door het getouwtrek tussen onze departementen schiet het maar niet op. Echt erg, hoor."

Dan kijkt ze mij in de ogen en vraagt achterdochtig: "Wie heeft hierover geklikt!?"

"Jij," antwoord ik, "want nergens anders op de pagina gebruik je de passiefvorm. Alleen op deze plek: 'dit project wordt op de rails gezet'."
Door wie? Wanneer? Waarom? Instinctief voel ik aan dat jouw passiefvorm een cover-upoperatie is.

Ze mompelt beteuterd: "Dat is dan echt de laatste keer dat ik 'worden' heb gebruikt!"

Nu ú nog. 😉


Wat klanten zeggen

J’ai le plaisir de vous informer que le niveau de qualité de vos deux copywriters correspond tout à fait à nos attentes et figure parmi les meilleurs de notre sondage.
Nous ne manquerons donc certainement pas de vous contacter pour une prochaine adaptation.
Encore un grand merci pour votre collaboration!

Sophie Maes
Pharma.be